Místo konání: Státní zámek Telč
„Žádný
umělec snažící se představiti skutečnost věcí, jejich realitu a podstatu nemůže
namalovati více než jen svou představu o nich, svůj sen o skutečnosti.“ Jan Zrzavý
Jan
Zrzavý měl k rodné Vysočině ambivalentní vztah. Na jedné straně to byl kraj
jeho dětství, kam se po celý život vracel a kde nacházel klid i inspiraci pro
svou tvorbu. Na druhou stranu zdejší krajinu považoval za drsnou a smutnou a
dával jí za příčinu svůj sklon k melancholii. Do Telče se Zrzavý podíval až
jako dospělý muž, a to zřejmě na popud svého přítele Františka Kožíka. Zrzavého
údajně okouzlila renesanční atmosféra města natolik, že projevil přání zde
vystavovat.
Přípravy
na první stálou expozici započaly již v sedmdesátých letech. Národní galerie v
Praze vystavovala na zámku v Telči od roku 1988 do roku 2007 více než čtyřicet
Zrzavého děl, která byla průběžně obměňována.
Vřelý
vztah malíře k městu umocnilo také přátelství se zámeckým kastelánem Bohumilem
Norkem, jenž Zrzavého upozornil na jeho podobu se sochou Adama. Ta se jako
součást jedinečného sousoší Adama a Evy nachází na hlavním zámeckém nádvoří.
Nadživotní dvojice proti sobě stojících postav je doplněna freskou ráje se
dvěma stromy v pozadí. Na dochované fotografii se Zrzavý s úsměvem dívá na
svého „zámeckého dvojníka“.
Zrzavého
dílo vycházelo nejen z řady biblických námětů, ale kombinovalo také vlivy
moderních umělců a starých, zejména renesančních mistrů. Opakovaně se
v něm objevuje výrazný prvek promítání autorovy osobnosti nejen do
vlastních podobizen, ale také do celé řady mužských i ženských postav.
V tomto kontextu se jeho propojení s Telčí jeví takřka osudově.
Kurátorka: Alice Němcová, Sbírka moderního umění, NGP
1—1 / 6